FREM, NAV og Koch går sammen om å skape et nytt tilbud til arbeidssøkende.
– Dette er en ekte vinn-vinn situasjon, sier senterleder Morten Koch.
Basert på suksess-modell
Nå får nemlig bedriftene i kjøpesenteret sårt tiltrengt hjelp i en travel hverdag, samtidig som arbeidssøkende får en glimrende sjansen til å få en fot innenfor.
Serviceteamet er bygget opp etter suksessmodellen på City Nord.
– Der har vi i dag 11 som jobber og tilbakemeldingene har vært positive fra absolutt alle, sier veileder Anne Lise Jentoftsdatter Antonsen hos FREM.
Saken fortsetter under bildet.

I FULL GANG: FREM-veilederne Lisbeth Magnussen og Anne Lise Jentoftsdatter Antonsen rigger kontoret som skal være serviceteamets hovedkvarter.
Fungerer i praksis
Teamet hos Koch har allerede sikret seg kontorplass og nå jobbes det for fullt med å få alle brikkene på plass. De to første medlemmene av teamet er også rekruttert.
– Vi ser at dette er et system som fungerer i praksis, sier veileder Anita Johansen hos FREM.
Ulike utfordringer
Det kan være mange grunner til at folk sliter med å komme seg inn i arbeidslivet. Noen fikk aldri sjansen etter fullført utdanning, andre har havnet utenfor av fysiske eller psykiske årsaker.
– Noen trenger først en liten innkjøringsperiode internt hos oss, andre kan begynne rett ute hos serviceteamet, sier veileder Lisbeth Magnussen hos FREM.
Samtidig er veilederne veldig klare på at det stilles helt vanlige krav til de som skal jobbe i teamet. Det betyr at blir behandlet som ordinære arbeidstakere, selv om det er NAV som dekker lønna.
Saken fortsetter under bildet.

SUKSESS-MODELL: – Serviceteamet på City Nord har vært en ubetinget suksess som nå også kopieres av andre byer i Norge. Derfor er det flott at vi kan starte med dette her på Koch, sier veilederne Anne Lise Jentoftsdatter Antonsen, Lisbeth Magnussen og Anita Johansen.
Ekstra motivasjon
– Så ser vi at det å jobbe i et team virker motiverende, på City Nord har man klart å skape en helt fantastisk lagånd hvor arbeidstakerne også hjelper hverandre, sier Jentoftsdatter Antonsen.
– Etter hvert som de blir varme i trøya får de også muligheten til å prøve seg som arbeidsledere, noe som er en meget verdifull erfaring med tanke på fremtidige jobber, understreker Johansen.
Rekruttert av bedriftene
I tillegg kommer medlemmene i serviceteamet i tett kontakt med alle bedriftene på senteret, noe som også danner grunnlag for at de kan bli rekruttert hvis det skulle dukke opp behov.
– På City Nord har vi flere eksempler på at bedriftene har ansatt både hentet både vikarer og fast ansatte fra serviceteamet, forteller Magnussen.
Saken fortsetter under bildet.

ET GODT TILBUD: – Serviceteamet blir et godt tilbud både får de som vil skaffe seg en jobb og for bedriftene her, sier senterleder Morten Koch.
Viktig samfunnsansvar
På Koch vet man at et slikt team er noe som har vært etterspurt av bedriftene på senteret.
– Derfor synes vi at det er veldig hyggelig å kunne komme med dette tilbudet nå, sier senterleder Morten Koch.
I tillegg mener han at det er viktig at senteret er med på å ta et ekstra ansvar for å legge til rette for at flest mulig kan komme ut i jobb.
– Mottoet til FREM er jo ”Vi skaper arbeidstakere”, og det er noe vi gjerne vil være med på, sier Koch.