Samtykke til å gjøre oss bedre

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.

Vi gjør handleturen til en ren fornøyelse

Butikken sparer penger, kundene blir fornøyde og hygienen får førsteplass. FREM har skapt modellen som gjør alle til vinnere.

– For oss er dette gull verdt, sier kjøpmann Stian Løkås Hagen hos Rema 1000 på Alstad.

Og det han da tenker på er handlevognene. Den du bare tar med deg rundt i butikken og ikke tenker så nøye over. Ikke før den begynner å krangle. Ikke før du må skyve den sidelengs fordi hjulene ikke vil spille på lag med deg.

Saken fortsetter under bildet.

NØYE RENHOLD: Kjøpmann Stian Løkås Hagen og kollegaene er nøye med renholdet. – Vi vasker alle kontaktflater mellom hver gang vognene brukes, men den grundige vasken tar FREM seg av.

God butikk

Så er det også sånn at en handlevogn ikke bare er en handlevogn. Den koster over 2.000 kroner per stykk i innkjøp. Hvilket betyr at hvis noen kan sørge for at den får lang levetid, så er dette god butikk, bokstavelig talt.

Det er her FREM kommer inn i bildet. Bedriften har skapt et tilbud hvor de sørger for både grundig rengjøring og vedlikehold.

– I nærområdet henter vi inn vognene til våre lokaler i Snekkerveien. Der blir de rengjort med stim og vi sjekker alle hjulene, sier Espen Klæth, arbeidsleder for nærmiljøavdelingen.

Saken fortsetter under bildet.

SKAPER ARBEIDSTAKERE: FREM har som mål å skape flere arbeidstakere. Her er to av dem i aksjon for å øke levetiden på handlevognene til Rema 1000 på Alstad.

Grundig inspeksjon

Og med sjekk mener han en inngående inspeksjon hvor delene blir demontert og renset.

– Her ser vi ofte at disse hjulene samler opp store mengder menneskehår. Men når vi har fått fjernet alt, smurt dem opp og montert ting på plass, så har vi forlenget handlevognens levetid betraktelig, sier Klæth.

Nå er det ikke uvanlig at en butikk har 100 handlevogner. Det betyr at hvis alle må byttes ut, så er det en kostnad på minst 200.000 kroner. Da er det også både bærekraftig og miljøvennlig å sørge for at et jevnlig vedlikehold gjør at vognene kan brukes i minst 20 år.

Setter inn ekstra ressurser

Hos Rema 1000 på Alstad vet de av erfaring at funksjonelle og rene handlevogner er noe kundene setter stor pris på. Et tema som fikk ekstra aktualitet da korona-pandemien rammet Norge. Hvilket førte til at Rema 1000 satte inne ekstra ressurser.

Saken fortsetter under bildet.

ØKT FOKUS PÅ RENHOLD: De ansatte hos Rema 1000 på Alstad har fått flere vakter enn normalt for at butikken skal skinne. Her er det Alexander Ersvik som rengjør frysediskene. – Kjeden har hatt et viktig fokus på at vi skal ha nok ressurser til renhold, sier kjøpmann Stian Løkås Hagen.

– Hver gang en vogn har blitt brukt av en kunde blir alle overflatene vasket med håndsprit. Vi har laget et system hvor de rene står til venstre og de brukte står til høyre, sier Løkås Hagen.

Dette er et arbeid som både koster tid, penger og krefter, men noe som butikkjeden har valgt å prioritere høyt. Igjen, fordi dette kommer kundene til gode.

En trygg handleopplevelse

– Et grundig renhold skaper trygghet. For oss handler det hele tiden om å gjøre handleopplevelsen til noe positivt. Det skal være trygt å komme til oss og tilbakemeldingene fra kundene viser at dette virkelig blir verdsatt.

Hos FREM brukes denne tjenesten som verdifull arbeidstrening. Når jobben samtidig fører til et knirkefritt butikk-besøk og forbedret hygiene, så har man fått en vinn-vinn situasjon. Og det er ikke bare Rema 1000 som er kunder. Nå har FREM fått i oppdrag å gjøre det samme hos butikkene til Coop Nordland.

– Et av de neste oppdragene er i Glomfjord. Da pakker vi ned verktøy og stimmaskin og kjører ned til butikken for å utføre jobben på stedet, forteller Klæth.

Saken fortsetter under bildet.

JUBLER FOR OPPDRAGENE: Arbeidsleder hos nærmiljøtjenesten til FREM Bodø, Espen Klæth, er storfornøyd med slike oppdrag: – Det kjennes godt å bidra til en tryggere handletur.

Nærmiljøtjenesten til FREM kan blant annet bidra med følgende:

Rydding/avfallssortering i forbindelse med riving
Lette vaktmesteroppdrag
Rengjøring av parkeringsplasser og garasjeanlegg
Snømåking og sandstrøing
Maleoppdrag
Klipping og vedlikehold av uteareal
Transport og enkle flytteoppdrag
Oppmerking av parkeringsareal og uteareal
Øvrige oppdrag på forespørsel

– Ved å benytte tjenestene til FREM sørger du for verdifull arbeidstrening til personer som er utenfor arbeidsmarkedet. Det er vinn for deg, vinn for arbeiderne, og vinn for samfunnet, avslutter Klæth.

Kontakt

Vi er etablert på fire
forskjellige adresser.

Hovedkontor:
Snekkerveien 3
8004 Bodø
Tel: 75542100

Kontakt oss &
finn medarbeider